Familietripje (1/2) - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sanne Huijsman - WaarBenJij.nu Familietripje (1/2) - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sanne Huijsman - WaarBenJij.nu

Familietripje (1/2)

Door: Sanne Huijsman

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 Augustus 2011 | Taiwan, Taipei

Dag 11 - 6 augustus

Na ongeveer 1,5 uur rijden kwamen we aan in de stad Sinjhú. Hier ontmoetten we de familie, wat behoorlijk wat mensen telde (ongeveer 25). Zo leerde ik onder andere Pinky's nichtjes Jing en Victoria kennen, Victoria's vriend Oreeo en neef Steven. Jing zal met ons mee gaan met het Rotarytripje naar het westen/zuiden volgende week, dus het was leuk om haar alvast te leren kennen. Met z'n allen genoten we van een uitgebreide lunch, waarna we naar een rivier vlakbij het dorp Beipu reden.

Nadat we een poosje hadden pootje gebaad in de rivier reden we richting ons hotel. Onderweg hadden we helaas wel wat autopech, maar uiteindelijk zijn we toch goed aangekomen. We hadden een onwijs gezellige kamer met Pinky, Jeff, Reiyu, Neil, Victoria, Jing, Oreeo en Steven. 's Avonds hadden we een uitgebreid diner in het hotel.

De reden van het familietripje is dat het maandag vaderdag is in Taiwan. Het wordt op 8 augustus gevierd, omdat 8 in het Mandarijn B (spreek uit als: Pa) is. Oftewel 8/08 wordt uitgesproken als Papa.

Het grappige van vaderdag is dat hier niet de vader centraal staat, maar de opa (in dit geval van moeders kant). Allen aanwezigen zijn namelijk zijn kinderen, schoonzonen/-dochters en kleinkinderen (en daar de vriend/vriendin weer van). Leuk om te zien is hoe, wanneer opa opstaat of iets nodig heeft, de hele familie hem direct te hulp schiet. Hij wordt als het ware als een soort koning behandeld.

Na het avondeten werd er een grote taart aangesneden voor opa. Hierna gingen we terug naar de kamer om even te relaxen. Een klein probleempje was dat we met z'n negenen waren, terwijl er slechts bedden voor zes personen stonden. En hoe los je dat nou beter op dan een potje ouderwets Uno? Voor mij gelukkig geen onbekend spel en hierdoor wist ik gelukkig ook een bed te veroveren. Ons spelletje werd onderbroken door het nieuws dat er een waarzegger beneden in het hotel zat, wat toch zeker de nodige nieuwsgierigheid opwekte.

De oude man had echter alleen niets positiefs te vertellen, en nadat we allemaal aan de beurt waren geweest hielden we het snel weer voor gezien.

De rest van de avond bestond uit een hele lading kaartspelletjes, wat erg gezellig was en voor behoorlijk wat slappelach-buien zorgde.