Taipei 101 - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sanne Huijsman - WaarBenJij.nu Taipei 101 - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sanne Huijsman - WaarBenJij.nu

Taipei 101

Door: Sanne Huijsman

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 Augustus 2011 | Taiwan, Taipei

Dag 6 - 1 augustus
01:27

Vanmorgen eerst heerlijk uitgeslapen, voor het eerst deze week. Toen we eindelijk wakker waren zijn Pinky en ik even snel naar 7 eleven (convenience store, in ongeveer elke straat) geweest om een ontbijtje te halen. Een uurtje later gingen we naar de bios en daarna hebben we even lekker gewinkeld.

Vervolgens gingen we naar Taipei 101. 'S werelds op een na hoogste gebouw en 's werelds hoogste groene gebouw, van 508 meter. Het gebouw heeft 101 verdiepingen, wat de naam verklaart. In 40 seconden wasde lift bij de 89e verdieping, waar je een prachtig uitzicht had. Ook werd hier veel informatie over Taipei gegeven, zo bleek dat Taipei lang geleden een bassin was. Het is dan ook omringd door bergen. Je kon nog verder lopen naar de 91e verdieping, waar een panorama terras was. Het uitzicht was heel bijzonder, omdat het avond was kon je overal de vele lichten van Taipei zien, maar ook de donkere bergen. Ook kon je naar verdieping 88 lopen, waar de zogenaamde "damper" is geplaatst. De damper is een bal die aan het gebouw is bevestigd. Deze bal kan bewegen en houdt de wolkenkrabber in evenwicht tijdens aardbevingen en orkanen. Over orkanen gesproken, er wordt deze vrijdag of zaterdag een orkaan hier verwacht, ik ben benieuwd.

Na Taipei 101 hebben we thuis wat gegeten en zijn we naar de grote supermarkt geweest, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de sligro of de makro. Hier hebben we behoorlijk wat ingekocht, ook voor ghostday, een festival waar veel gegeten wordt. Ik zal dit later nog een keer goed uitleggen.

Iets wat ik geweldig vindt aan Taiwan zijn de mensen. Ze zijn enorm vriendelijk, vooral tegen buitenlanders. Het lijkt alsof ze altijd in zijn voor een praatje, wat regelmatig gebeurd bij winkels of wachtende voor een toilet. Ook zijn de mensen in winkels altijd vrolijk en bieden ze je altijd hulp aan, ongeacht hoe druk het is.

Het enige wat iets minder is, is dat je als Westerse zijnde altijd door iedereen wordt aangestaard. Het is alleen niet alijd duidelijk of dat positief of negatief is, omdat de Oost-Aziatische gezichtsuitdrukkingen soms moeilijk te lezen zijn.

• 03 Augustus 2011 - 18:59

Mabel En Dieck:

Wie/ wat is er op de bovenste 12 verdiepingen van de 101? Mogelijk een restaurant?

• 03 Augustus 2011 - 19:05

Wouter:

Dat aanstaren is louter positief, ze vinden westerlingen ongelooflijk knap en het is dan ook de droom van elke chinees (dus ik neem aan ook taiwanees) een kind met een westerling te krijgen. Kijk maar uit haha x
    ps. hoor je ook continu: "Laowai!" ?