Vuilniswagens en Beethoven - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sanne Huijsman - WaarBenJij.nu Vuilniswagens en Beethoven - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sanne Huijsman - WaarBenJij.nu

Vuilniswagens en Beethoven

Door: Sanne Huijsman

Blijf op de hoogte en volg Sanne

29 Juli 2011 | Taiwan, Taipei

Allereerst: een kleine vertraging in de verslagen, die van het weekend volgt nog ;)
Dag 3 - 29 juli
23:00
Vandaag had ik mijn presentatie bij de rotaryclub van Taipei-Roma. Deze rotaryclub is behoorlijk anders dan die van mijn vader; een stuk formeler en officiëler, maar zeker niet ongezellig. Het was er allemaal erg luxe.
Na de rotary zijn Pinky en ik naar een 'food exhibition' geweest. Dit is in feite een soort enorme voedselmarkt, waar je vanalles kunt proeven voordat je het eventueel koopt. In een dag heb ik zoveel verschillende dingen geproefd, dat ik niet eens meer weet welke precies.
Daarna zijn we een aantal department stores doorgewandeld en hebben we een heerlijke ijscoupe besteld. Ook hebben we rondom Taipei 101 gewandeld: 's werelds op een na hoogste gebouw, en nummer 1 hoogste groene gebouw. Maandag zullen we hier in gaan.
De rest van de dag hebben we thuis rustig doorgebracht. Zodat we even konden bijtanken voor ons weekendtripje met het gezin naar Ilan. We vertrekken morgenochtend en gaan eind zondag weer terug, ik ben erg benieuwd.
Inmiddels zijn me al een aantal cultuurverchilletjes en eigenaardigheden opgevallen. Zo viel het me thuis (in Nederland) al op dat Pinky voor het ontbijt haar tanden poetst i.p.v. na het ontbijt. Dit komt doordat,normaal gesproken, er thuis vaak niet wordt ontbeten. Mensen in Taiwan eten vaak onderweg naar hun werk of school, of terplekke zelf.
Ik was er al van op de hoogte dat je hier zoals in veel warme en (sub)tropische landen niet uit de kraan mag drinken. Het water uit de kraan wordt gekookt en vervolgens in kannen op de eettafel gezet. Ijsblokjes (die direct smelten) zijn standaard te vinden in de grote, Amerikaanse, koelkast.
Nog iets wat Pinky me al had verteld, maar wat ik hier nu pas zie, is dat mensen hier graag zo blank mogelijk willen blijft, omdat dat als mooier wordt beschouwd dan een gebruinde huid. Men beschermt zich dan ook altijd tegen de zon. Terwijl ik in een luchtig zomerjurkje rond loop, zie ik nu en dan zelfs mensen passeren in een lange broek, sneakers en T-shirt met lange mouwen. En dat terwijl het vandaag zo'n 35 graden was. Wat dat betreft is het in de Aziatische wereld net als in de Westerse: Je moet er wat voor over hebben om mooi te zijn. Alhoewel, 'mooi zijn' is nogal teveel gezegd. Laten we het bij 'het schoonheids ideaal van de sociale omgeving' houden.
Jullie vragen je waarschijnlijk af wat ik nou met de titel van dit verslag bedoel, hier komt het achterliggende verhaal:
Toen ik vanavond met Jeff een videogame zat te spelen, hoorde ik op straat iets of iemand Für Elise spelen. Dit was me de vorige avond ook al opgevallen en wekte toch mijn nieuwsgierigheid op. Wat bleek? Elke avond word dit deuntje afgespeeld door de vuilniswagens, als teken dat het afval wordt opgehaald. Waarom er gekozen is voor Beethoven is mij nog steeds een raadsel...
Nu ga ik mijn weekendtas pakken en vroeg m'n bed in. Ik zit nog niet honderd procent in het Taiwanese ritme en de slaap begint ook al een beetje te komen. Bovendien wil ik fit zijn voor dit weekend, heb er echt enorm veel zin in.
Tot horens!

  • 31 Juli 2011 - 16:43

    Jos:

    Wel lachen dan weer dat Für Elise van Beethoven blijkt te zijn XD.

  • 31 Juli 2011 - 17:54

    Wouter:

    Grappig van die vuilniswagens, in Mongolie spelen ze een soort kerstliedje haha

  • 01 Augustus 2011 - 13:04

    Tessa:

    Fur Elise is van Beethoven xD.. Om niet bruin te worden dragen ze ook heel vaak een paraplu, grappig.. Hoop dat je het leuk heb, ben benieuwd hoe je weekend was!

  • 03 Augustus 2011 - 08:15

    Ernst:

    Geweldig om je reisverslagen te lezen en super dat je onze club aan de andere kant van de wereld vertegenwoordigt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Uitwisseling Taiwan

Zomer uitwisseling

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2011

Familietripje (1/2)

05 Augustus 2011

Na regen komt zonneschijn

04 Augustus 2011

KTV

03 Augustus 2011

Op ontdekkingsreis in Taipei

02 Augustus 2011

Eerste ontmoeting
Sanne

Http://struckbywanderlust.blogspot.com

Actief sinds 08 Juni 2011
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 38769

Voorgaande reizen:

23 December 2014 - 22 Januari 2015

Filipijnen

27 Oktober 2013 - 16 Juni 2014

Tussenjaar in Oceanië en Azië

27 Juni 2012 - 18 Juli 2012

Peru

27 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Uitwisseling Taiwan

01 November 1996 - 30 November -0001

Andere Reizen

Landen bezocht: